Pensia de invaliditate se cuvine persoanelor care au realizat stagii de cotizare CONTRIBUTIVE în sistemul public de pensii, dar care nu au împlinit vârsta standard de pensionare şi au capacitatea de muncă diminuată din cauza:
- accidentelor de muncă şi bolilor profesionale, constatate conform legii;
- altor boli şi accidente care nu au legătură cu munca.
Beneficiari:
A. !!! În condițiile în care au realizat un stagiu de cotizare contributiv în sistemul public de pensii :
- persoanele care au capacitatea de muncă diminuată din cauza accidentelor de muncă şi bolilor profesionale potrivit legii;
- persoanele care au capacitatea de muncă diminuată din cauza altor boli şi accidente care nu au legătură cu muncă;
- angajaţii români care prestează muncă în străinătate din dispoziţia angajatorilor români, în condiţiile legii şi ale regulamentelor europene sau acordurilor bilaterale privind coordonarea sistemelor de securitate socială, după caz, dacă au înregistrat un accident de muncă şi deţin un document emis conform regulamentelor europene de coordonare a sistemelor de securitate socială nr. 883/2004 şi nr. 987/2009 care să ateste faptul că fac obiectul legislaţiei de securitate socială din România, respectiv documentul portabil A1.
B. !!! Fără a fi realizat stagiu de cotizare contributiv în sistemul public de pensii:
- Elevii;
- Ucenicii;
- Studenţii,
!!! care au capacitatea de muncă diminuată din cauza accidentelor de muncă şi bolilor profesionale survenite în timpul şi din cauza practicii profesionale.
Condiții de acordare
Pensia de invaliditate se cuvine persoanelor care:
- au realizat stagii de cotizare contributiv în sistemul public de pensii, cu excepțiile de la punctul B. și au vârsta mai mică decât vârsta standard de pensionare prevăzută de lege (anexa nr. 5 la lege);
- au capacitatea de muncă diminuată, dovedită prin decizie medicală asupra capacităţii de muncă, emisă de medicul expert al asigurărilor sociale.
- Condiții referitoare la stagiul de cotizare CONTRIBUTIV realizat anterior apariției riscului asigurat.
Perioadele de vechime/stagiile de cotizare, care NU sunt avute în vedere la determinarea stagiului de cotizare contributiv necesar deschiderii dreptului la pensia de invaliditate
- Stagiile de cotizare contributive realizate în baza unui contract de asigurare socială, încheiat, începând cu data de:
- 1 ianuarie 2018, conform Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice;
- 28 septembrie 2020, conform OUG nr.163/2020 ( asigurare retroactivă);
- 1 septembrie 2024, conform art. 6 alin.(2) din Legea nr. 360/2023.
- 1 septembrie 2024, conform art. 6 alin.(3) din Legea nr. 360/2023 (asigurare retroactivă).
- Perioadele asimilate stagiului de cotizare:
- a urmat cursurile de zi sau, după caz, cu frecvenţă ale învăţământului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normală a studiilor respective ori a unui ciclu de studii universitare, de formare iniţială, cu condiţia absolvirii acestora/acestuia cu diplomă, diplomă de licenţă, diplomă de master sau diploma de doctor, după caz;
- a satisfăcut serviciul militar ca militar în termen sau militar cu termen redus, a fost concentrat, mobilizat sau în prizonierat;
- a beneficiat de indemnizații de asigurări sociale acordate potrivit legii în intervalul 1 aprilie 2001-1 ianuarie 2006 (concediu pentru incapacitate temporară de muncă,
șiconcediu pentru creşterea copilului, prestaţii pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă, indemnizaţie pentru maternitate); - a beneficiat, începând cu data de 1 ianuarie 2005, de concediu pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de accident de muncă şi boli profesionale;
- a beneficiat, începând cu data de 1 ianuarie 2006, de concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 3 ani, respectiv 7 ani.
- Perioadele necontributive:
♦ Vechimea în muncă acordată conform Decretului-Lege nr. 118 /1990 (stramutare, deportat, privat de libertate, prizonier);
♦ Stagiul suplimentar la vechimea în muncă acordat conform Decretului-Lege nr. 118 /1990;
♦ Sporul acordat conform Decretului nr. 112/1965 (pentru țările cu climă greu de suportat);
♦ Perioada de șomaj realizată anterior datei de 1 aprilie 2001;
♦ Perioada recunoscută în baza Decret Lege nr. 51/1990 privind vechimea în muncă a soţiei salariate care îşi urmează soţul trimis în misiune permanentă în străinătate;
♦ Sporul acordat pentru perioadele de activitate desfășurată în grupe superioare de muncă/condiții speciale de muncă/condiții deosebite de muncă;
♦ Perioada în care o persoană a beneficiat de venit de completare/plăți compensatorii, după date de 1 aprilie 2001- considerată condiție normal de muncă;
♦ Alte perioade care au constituit vechime în muncă conform altor actele normative, pentru care nu s-a datorat CAS (ex. șomaj tehnic).
!!!! La stabilirea pensiei de invaliditate se acordă un stagiu potenţial, determinat ca diferenţă între stagiul complet de cotizare contributiv prevăzut de lege (anexa nr. 5 la lege) şi stagiul de cotizare realizat de persoana în cauză până la data acordării pensiei de invaliditate.
Stagiul potenţial acordat nu poate fi mai mare decât stagiul de cotizare pe care persoana l-ar fi putut realiza de la data acordării pensiei de invaliditate până la împlinirea vârstei standard de pensionare, la care poate solicita pensie pentru limită de vârstă.
Stabilirea drepturilor de pensie de invaliditate
Cererea de pensionare, împreună cu actele prin care se dovedeşte îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege, se depune, în termen de 30 de zile de la data îndeplinirii acestor condiţii, la casa teritorială de pensii competentă, în a cărei rază domiciliază titularul.
Documentele necesare înscrierii la pensie de invaliditate, după caz:
- cerere pentru înscrierea la pensie (anexa nr. 6);
- carnetul de muncă, în original şi copie;
- carnetul de pensii şi asigurări sociale pentru membrii CAP, în original şi copie;
- carnetul de pensii şi asigurări sociale pentru ţăranii cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate, în original şi copie;
- carnetul de asigurări sociale pentru agricultori, în original şi copie;
- alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
- actele de stare civilă ale solicitantului, respectiv BI/CI, certificat de naştere şi de căsătorie, în original şi copie;
- livretul militar, în original şi copie;
- diploma de absolvire a învăţământului universitar însoţită de foaia matricolă sau de adeverinţă din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi, în original şi copie;
- dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
- adeverinţa privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în original;
- adeverinţa privind condiţiile de muncă deosebite, speciale, în original;
- adeverinţă privind venitul brut realizat (anexa nr. 6 la lege);
- certificat de naştere copil, în original şi copie;
- hotărârea judecătorească definitivă prin care s-a încuviinţat adopţia, în original şi copie;
- procura specială, pentru mandatar, în original şi copie;
- acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
- adeverinţă eliberată de angajatorul/angajatorii la care îşi desfăşoară activitatea, cu datele de identificare ale acestuia/acestora, în vederea informării cu privire la emiterea deciziei de pensie, în original;
- declaraţie pe propria răspundere pentru determinarea locului de şedere obişnuită (anexa nr. 5 la norme);
- alte acte întocmite potrivit prevederilor legale, prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie.
- decizia medicală asupra capacităţii de muncă, în original;
- adeverinţa din care să rezulte data încetării plăţii indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă/copia ultimului certificat de concediu medical sau, după caz, adeverinţă din care să rezulte data încetării calităţii de asigurat (original);
- copie a formularului pentru înregistrarea accidentului de muncă – FIAM, avizat de inspectoratul teritorial de muncă, în caz de accident de muncă;
- copie a fişei de declarare a cazului de boală profesională – BP2, avizată de direcţia de sănătate publică, în caz de boală profesională;
- copie a documentului portabil A1 sau a unui certificat echivalent, care să ateste aplicarea legislaţiei de securitate socială din România, în cazul în care accidentul de muncă s-a produs în alt stat membru al UE/SEE/Elveţia/Marea Britanie sau într-un alt stat cu care România aplică un instrument juridic bilateral în domeniul securităţii sociale.
!!! Art. 93 alin. (7) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, reglementează obligația caselor teritoriale de pensii de a comunica angajatorului – în termen de 10 zile de la emiterea unei decizii de pensionare – o informare care va cuprinde numele şi prenumele persoanei, tipul deciziei de pensionare, precum şi data emiterii acesteia.
Potrivit prevederilor Legii nr.9/2023, a fost eliminată obligativitatea prezentării/depunerii de către beneficiari a copiilor documentelor prevazute de legislația din domeniul de activitate al caselor teritoriale de pensii, fotocopierea gratuită a documentelor originale fiind asigurată de instituțiile în cauză.
Calcul cuantumului pensiei de invaliditate
La calculul punctajelor lunare, anuale și a numărului total de puncte, respectiv la cuantumul pensiei se are în vedere stagiul de cotizare contributiv realizat, perioadele asimilate stagiului de cotizare și perioadele necontributive stagiului de cotizare, cu excepția:
- Stagiilor de cotizare contributive realizate în baza unui contract de asigurare socială, încheiat, începând cu data de:
- 1 ianuarie 2018, conform Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice;
- 28 septembrie 2020, conform OUG nr.163/2020 (asigurare retroactivă);
- 1 septembrie 2024, conform art. 6 alin.2) din Legea nr. 360/2023;
- 1 septembrie 2024, conform art. 6 alin.3) din Legea nr. 360/2023 (asigurare retroactivă).
!!!! Aceste perioade de stagiu se valorifică la momentul trecerii la pensia pentru limită de vârstă.
Punctajul lunar pentru stagiul potenţial, acordat persoanelor în drept să obţină o pensie de invaliditate, este de:
a) 0,25 puncte pentru gradul I de invaliditate;
b) 0,20 puncte pentru gradul II de invaliditate;
c) 0,10 puncte pentru gradul III de invaliditate.
Indemnizaţia de însoţitor
Pensionarii de invaliditate încadraţi în gradul I de invaliditate au dreptul, în afara pensiei, la o indemnizaţie pentru însoţitor.
Cuantumul indemnizaţiei pentru însoţitor reprezintă 50% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, aferent lunii pentru care se face plata.
În cazul pensionarilor încadraţi în gradul I de invaliditate care beneficiază de pensie de invaliditate în mai multe sisteme de asigurări sociale, indemnizaţia pentru însoţitor se acordă numai de către ultimul sistem în care aceştia au fost asiguraţi.
Pensia de invaliditate:
- se acordă:
- de la data încetării plăţii indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă sau, după caz, de la data încetării calităţii de asigurat, cu excepţia persoanelor asigurate pe bază de contract de asigurare socială, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la data emiterii deciziei medicale asupra capacităţii de muncă, în situaţia persoanei care, la data emiterii deciziei medicale, are calitatea de asigurat;
- de la data emiterii deciziei medicale, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la data emiterii deciziei medicale asupra capacităţii de muncă, în situaţia persoanei care, la data emiterii deciziei medicale, NU are calitatea de asigurat.
- începând cu data înregistrării cererii, în situația în care cererea este înregistrată cu depăşirea termenului de 30 de zile de la data emiterii deciziei medicale asupra capacităţii de muncă.
- se plătește de la data acordării înscrisă în decizia emisă de casa teritorială de pensii.
Modalităţi de plată a drepturilor de pensie de invaliditate
Drepturile de pensie se plătesc lunar, în funcţie de opțiunea pensionarului:
- la domiciliul/reşedinţa pensionarului, respectiv a reprezentantului legal al acestuia;
- în cont curent sau cont de card la una din băncile cu care Casa Naţională de Pensii Publice a încheiat convenţii pentru plata drepturilor de pensie (listă bănci).
Recalcularea şi revizuirea pensiei de invaliditate
Pensia de invaliditate se poate recalcula, la cerere:
►prin adăugarea veniturilor și/sau a stagiilor de cotizare, perioadelor asimilate stagiilor de cotizare prevăzute de lege și prin valorificarea altor documente de natură să conducă la modificarea drepturilor de pensie, nevalorificate la stabilirea acesteia;
►ulterior depunerii unor declaraţii rectificative, de natură a modifica veniturile şi/sau stagiile de cotizare valorificate iniţial la stabilirea acesteia.
Documente necesare recalculării drepturilor de pensie:
⇒ actul de identitate al solicitantului: BI/CI;
⇒ adeverințe pentru valorificarea eventualelor venituri/sporuri cu caracter permanent/stagii de cotizare realizate anterior perioadei de 01.04.2001 și nevalorificate la stabilirea drepturilor inițiale.
Revizuirea pensiei de invaliditate se face din oficiu sau la solicitarea pensionarului în situaţia în care, ulterior stabilirii/plăţii pensiei se constată diferenţe între sumele stabilite şi /sau plătite şi cele legal cuvenite.
Sumele rezultate în urma revizuirii drepturilor de pensie se acordă sau se recuperează, după caz, în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani, calculat de la data constatării diferenţelor.
!!! Prin excepţie, în cazul unor erori materiale sau de calcul, intervenite în procesul administrativ de prelucrare şi redactare a datelor în vederea stabilirii/recalculării/plăţii drepturilor de pensie, termenul general de prescripţie nu se aplică pentru recuperarea de către beneficiarul dreptului la pensie a sumelor neplătite de casa teritorială de pensii competentă.
Plata plăţii pensiei de invaliditate se suspendă când:
- pensionarul şi-a stabilit domiciliul pe teritoriul altui stat cu care România a încheiat convenţie de reciprocitate în domeniul asigurărilor sociale, dacă, potrivit prevederilor acesteia, pensia se plăteşte de către celălalt stat;
- pensionarul de invaliditate nu se prezintă la revizuirea medicală la termen, din motive imputabile lui, ori nu prezintă documentele medicale şi rezultatele investigaţiilor medicale solicitate de medicul expert al asigurărilor sociale ori nu urmează programele recuperatorii;
- pensionarul de invaliditate nu se prezintă la convocarea INEMRCM sau a medicului expert al asigurărilor sociale, ori nu prezintă documentele medicale şi rezultatele investigaţiilor medicale solicitate;
- pensionarul de invaliditate nu prezintă sau nu transmite, înaintea împlinirii termenului de revizuire, documente medicale recente din care să rezulte evoluţia bolilor şi starea de sănătate prezentă, în cazurile care vizează aplicarea instrumentelor juridice internaţionale la care România este parte;
- beneficiarul nu prezintă sau nu transmite casei teritoriale de pensii competente certificatul de viaţă semestrial, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an;
- pensionarul nu și-a încasat pensia achitată prin poștă timp de 3 luni consecutive și nu a solicitat casei de pensii restituirea acestor sume în termenul prevăzut de lege;
- optează pentru o altă pensie, potrivit legii, din acelaşi sistem şi/sau dintr-un alt sistem de asigurări sociale neintegrat sistemului public de pensii;
- la cererea pensionarului.
Plata indemnizației pentru însoțitor se suspendă
- începând cu luna următoare celei în care pensionarul de invaliditate gradul I, beneficiar al indemnizaţiei pentru însoţitor, prevăzută de lege, optează pentru un alt drept acordat cu aceeaşi destinaţie, în baza unor acte normative cu caracter special.
Încetarea plăţii pensiei de invaliditate
- pensionarul a decedat;
- pensionarul nu mai îndeplineşte condiţiile legale în temeiul cărora i-a fost acordată pensia;
- pensionarul de invaliditate şi-au redobândit capacitatea de muncă, potrivit legii;
- au expirat 12 luni de la data la care pensionarul de invaliditate nu s-a prezentat, din motive imputabile lui, la revizuirea medicală obligatorie sau nu a prezentat la termenul de revizuire documentele medicale şi rezultatul investigaţiilor medicale solicitate de medicul expert al asigurărilor sociale din cadrul caselor teritoriale de pensii, după caz;
- au expirat 12 luni de la data la care pensionarul de invaliditate, nu s-a prezentat, din motive imputabile lui, la convocarea INEMRCM, sau a refuzat să efectueze investigaţiile medicale şi examinările necesare în vederea evaluării capacităţii de muncă, după caz;
- au expirat 12 luni de la data la care pensionarul de invaliditate nu a mai urmat programele recuperatorii.
Trecerea de la pensia pensia de invaliditate la pensia pentru limită de vârstă
- La data îndeplinirii condiţiilor pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă, pensia de invaliditate devine pensie pentru limită de vârstă, cu valorificarea eventualelor perioade de stagiu de cotizare realizat, conform legii, pe durata pensionării de invaliditate, precum şi a stagiilor de cotizare contributive realizate în baza unui contract de asigurare socială, încheiat, începând cu data de:
- 1 ianuarie 2018, conform Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice;
- 28 septembrie 2020, conform OUG nr.163/2020 (asigurare retroactivă);
- 1 septembrie 2024, conform art. 6 alin.2) din Legea nr. 360/2023;
- 1 septembrie 2024, conform art. 6 alin.3) din Legea nr. 360/2023 (asigurare retroactivă).
Transformarea pensiei de invaliditate în pensie pentru limită de vârstă se face din oficiu şi se acordă cuantumul cel mai avantajos.
Indemnizaţia pentru însoţitor se menţine şi pe durata acordării pensiei pentru limită de vârstă.
!!!! În situaţia în care pensionarii de invaliditate îndeplinesc condiţiile pentru obţinerea unei pensii anticipate, aceştia pot opta între pensia de invaliditate şi pensia anticipată.
- Procedura de încadrare în grad de invaliditate, revizuirea medicală şi contestarea deciziei medicale asupra capacităţii de muncă
Încadrarea în grad de invaliditate
Evaluarea capacităţii de muncă, în vederea stabilirii gradului de invaliditate se face la cerere, până la data împlinirii vârstei standard de pensionare prevăzute în anexa nr. 5, cu excepţia copiilor invalizi care beneficiază de pensie de urmaș, de către medicul expert al asigurărilor sociale din cadrul cabinetelor de expertiză medicală aflate în subordinea Institutului Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă.
Cererea şi documentele medicale pentru evaluarea capacităţii de muncă, se depun la cabinetul de expertiză medicală a capacităţii de muncă, în funcţie de domiciliul solicitantului, personal sau de către aparţinător, în cazul persoanelor nedeplasabile.
Cabinetele de expertiză medicală au sediul la nivelul caselor teritoriale de pensii, în centre medicale, ambulatorii de specialitate sau în spitale, după caz.
Listele cu privire la locaţia cabinetelor de expertiză medicală a capacităţii de muncă din subordinea INEMRCM se regăsesc pe site-ul caselor teritoriale de pensii.
Actele necesare expertizării medicale a capacităţii de muncă:
- cerere pentru expertizarea medicală a capacităţii de muncă (anexa nr. 9. la norme)
- actul de identitate;
- documente medicale din care să rezulte afecţiunile prezentate şi rezultatele investigaţiilor, necesare pentru susţinerea diagnosticului clinic şi funcţional, respectiv forma clinică şi stadiul evolutiv al bolii, care să evidenţieze evoluţia sub tratament şi prognosticul recuperator;
- adeverinţa eliberată de angajator, care să ateste numărul de zile de concediu medical, cumulat în ultimele 12/24 de luni, cu menţionarea datei ultimei zile de concediu medical;
- documentul din care să rezulte cauza invalidităţii.
- documentul care să ateste data ivirii invalidităţii, în situația copilului invalid beneficiar al unei pensii de urmaș.
Documentele care atestă cauza invalidităţii sunt, după caz:
- formularul pentru înregistrarea accidentului de muncă – FIAM, avizat de inspectoratul teritorial de muncă, sau fişa de declarare a cazului de boală profesională – BP2, avizată de direcţia de sănătate publică, după caz;
- documente medicale eliberate de medicii de specialitate, care confirmă diagnosticul.
În urma examinării clinice şi analizării documentelor medicale prezentate și, după caz, a avizului INEMRCM, medicul expert al asigurărilor sociale completează raportul de expertiză medicală a capacităţii de muncă şi emite decizia medicală asupra capacităţii de muncă.
În raport cu gradul de diminuare a capacităţii de muncă, invaliditatea este:
a) de gradul I, caracterizată de deficienţa funcţională gravă, capacitate de autoservire pierdută;
b) de gradul II, caracterizată de deficienţa funcţională accentuată şi capacitate de autoservire păstrată parţial;
c) de gradul III, caracterizată de deficienţa funcţională medie şi capacitatea de autoservire păstrată.
Decizia medicală de încadrare într-un grad de invaliditate se emite în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii şi se comunică în termen de 5 zile de la emitere.
Decizia medicală asupra capacităţii de muncă poate fi contestată, în termen de 30 de zile de la comunicare, la cabinetul de expertiză medicală a capacităţii de muncă emitent al deciziei. Contestaţia se soluţionează de către comisiile medicale regionale de contestaţii
Contestaţia se soluţionează în termen de 45 de zile de la înregistrare. Decizia emisă în soluţionarea contestaţiei se comunică în termen de 10 zile de la data soluţionării.
Deciziile comisiilor medicale de contestaţii date în soluţionarea contestaţiilor depuse pot fi atacate la instanţele judecătoreşti competente în termen de 30 de zile de la comunicare, atât de persoana care a solicitat încadrarea în grad de invaliditate, cât şi de mandatarul/reprezentantul său legal, după caz.
Deciziile medicale asupra capacităţii de muncă necontestate în termen rămân definitive.
Revizuirea medicală
Pensionarii de invaliditate sunt supuşi periodic revizuirii medicale, în funcţie de afecţiune, la intervale cuprinse între un an şi 3 ani, până la împlinirea vârstelor standard de pensionare, la termenele stabilite de medicul expert al asigurărilor sociale.
La termenul de revizuire stabilit în decizia medicală, pensionarul încadrat în grad de invaliditate are obligaţia să se prezinte, fără a fi notificat, la cabinetul de expertiză medicală a capacităţii de muncă, în vederea revizuirii medicale.
Documentaţia medicală pentru revizuirea medicală la termen cuprinde:
a) referatul medical detaliat cu consemnarea stării prezente şi evoluţiei bolii, a datelor clinice şi paraclinice care susţin diagnosticul clinic, completat de către medicul curant, specialist pentru afecţiunile invalidante;
b) rezultatele investigaţiilor solicitate;
c) biletele de ieşire din spital sau copii de pe foaia de observaţie clinică, pentru spitalizările recente, după caz;
d) datele din fişa de dispensarizare a bolnavului, după caz;
e) programul recuperator completat de către medicii curanţi.
După fiecare revizuire medicală, medicul expert al asigurărilor sociale emite o nouă decizie medicală asupra capacităţii de muncă, prin care se stabileşte, după caz:
a) menţinerea în acelaşi grad de invaliditate;
b) încadrarea în alt grad de invaliditate;
c) redobândirea capacităţii de muncă.
Dreptul la pensie de invaliditate se modifică sau încetează începând cu luna următoare celei în care s-a emis decizia medicală asupra capacităţii de muncă, emisă în urma revizuirii medicale.
Persoanele încadrate în grad de invaliditate au obligaţia să se prezinte pentru revizuirea medicală la termenul stabilit şi să depună documentele medicale şi rezultatele investigaţiilor medicale solicitate de medicul expert al asigurărilor sociale.
Revizuirea medicală se poate efectua oricând la cererea pensionarilor, dacă starea sănătăţii lor s-a îmbunătăţit sau, după caz, s-a agravat.
!!!! Refuzul de a efectua investigaţiile medicale şi examinările necesare pentru evaluarea/expertizarea capacităţii de muncă atrag respingerea cererii de încadrare în grad de invaliditate sau, după caz, suspendarea plăţii pensiei de invaliditate.
Neprezentarea, din motive imputabile pensionarului, la revizuirea medicală atrage suspendarea plăţii pensiei, în condiţiile legii.
Nu mai sunt supuşi revizuirii medicale pensionarii de invaliditate care:
- prezintă invalidităţi care afectează ireversibil capacitatea de muncă;
- au împlinit vârstele standard de pensionare prevăzute în anexa nr. 5;
au vârsta mai mică cu până la 5 ani faţă de vârsta standard de pensionare şi au realizat stagiul complet de cotizare contributiv, conform legii.