LEGE nr. 544
din 12 octombrie 2001 (*actualizata*)
privind liberul acces la informatiile de interes
public
(actualizata pana la data de 29 iunie 2007*)
EMITENT:
PARLAMENTUL
------------
*) Textul initial a fost
publicat in MONITORUL OFICIAL nr. 663 din 23 octombrie 2001. Aceasta este forma
actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamt
pana la data de 29 iunie 2007, cu modificarile si completarile aduse de <LLNK 12001 5442904701 0 42>RECTIFICAREA nr. 544 din 12 octombrie 2001; <LLNK 12006 371 10 201 0 34>LEGEA nr. 371 din 5 octombrie 2006; <LLNK 12006 380 10 201 0 34>LEGEA nr. 380 din 5 octombrie 2006; <LLNK 12007 188 10 201 0 31>LEGEA nr. 188 din 19 iunie
2007.
Parlamentul Romaniei adopta
prezenta lege.
CAP. I
Dispozitii generale
ART.
1
Accesul liber
si neingradit al persoanei la orice informatii de interes public, definite
astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale
relatiilor dintre persoane si autoritatile publice, in conformitate cu
Constitutia Romaniei si cu documentele internationale ratificate de Parlamentul
Romaniei.
ART.
2
In sensul prezentei
legi:
a) prin
autoritate sau institutie publica se intelege orice autoritate ori institutie
publica ce utilizeaza sau administreaza resurse financiare publice, orice regie
autonoma, companie nationala, precum si orice societate comerciala aflata sub
autoritatea unei autoritati publice centrale ori locale si la care statul roman
sau, dupa caz, o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic ori
majoritar;
-------------
Lit. a) a
<LLNK 12006 371 10 202 2 93>art.
b) prin
informatie de interes public se intelege orice informatie care priveste
activitatile sau rezulta din activitatile unei autoritati publice sau institutii
publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a
informatiei;
c) prin
informatie cu privire la datele personale se intelege orice informatie privind o
persoana fizica identificata sau identificabila.
CAP.
II
Organizarea si
asigurarea accesului la informatiile de interes public
SECTIUNEA
1
Dispozitii
comune privind accesul la informatiile de interes public
ART.
3
Asigurarea de
catre autoritatile si institutiile publice a accesului la informatiile de
interes public se face din oficiu sau la cerere, prin intermediul
compartimentului pentru relatii publice sau al persoanei desemnate in acest
scop.
ART.
4
(1) Pentru
asigurarea accesului oricarei persoane la informatiile de interes public
autoritatile si institutiile publice au obligatia de a organiza compartimente
specializate de informare si relatii publice sau de a desemna persoane cu
atributii in acest domeniu.
(2)
Atributiile, organizarea si functionarea compartimentelor de relatii publice se
stabilesc, pe baza dispozitiilor prezentei legi, prin regulamentul de organizare
si functionare a autoritatii sau institutiei publice
respective.
ART.
5
(1) Fiecare
autoritate sau institutie publica are obligatia sa comunice din oficiu
urmatoarele informatii de interes public:
a) actele
normative care reglementeaza organizarea si functionarea autoritatii sau
institutiei publice;
b) structura
organizatorica, atributiile departamentelor, programul de functionare, programul
de audiente al autoritatii sau institutiei publice;
c) numele si
prenumele persoanelor din conducerea autoritatii sau a institutiei publice si
ale functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor
publice;
d)
coordonatele de contact ale autoritatii sau institutiei publice, respectiv:
denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail si adresa paginii
de Internet;
e) sursele
financiare, bugetul si bilantul contabil;
f) programele
si strategiile proprii;
g) lista
cuprinzand documentele de interes public;
h) lista
cuprinzand categoriile de documente produse si/sau gestionate, potrivit
legii;
i)
modalitatile de contestare a deciziei autoritatii sau a institutiei publice in
situatia in care persoana se considera vatamata in privinta dreptului de acces
la informatiile de interes public solicitate.
(2)
Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa publice si sa actualizeze
anual un buletin informativ care va cuprinde informatiile prevazute la alin.
(1).
(3)
Autoritatile publice sunt obligate sa dea din oficiu publicitatii un raport
periodic de activitate, cel putin anual, care va fi publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a III-a.
------------
Alin. (3) al
<LLNK 12001 5442904702 5 69>art.
(4) Accesul la
informatiile prevazute la alin. (1) se realizeaza prin:
a) afisare la
sediul autoritatii sau al institutiei publice ori prin publicare in Monitorul
Oficial al Romaniei sau in mijloacele de informare in masa, in publicatii
proprii, precum si in pagina de Internet proprie;
b) consultarea
lor la sediul autoritatii sau al institutiei publice, in spatii special
destinate acestui scop.
(5)
Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa puna la dispozitia
persoanelor interesate contractele de privatizare incheiate dupa intrarea in
vigoare a prezentei legi, prin consultarea la sediul acestora. Prevederile de
mai sus nu se aplica in cazul contractelor de privatizare care se incadreaza in
sfera de aplicare a dispozitiilor art. 12 alin. (1).
------------
Alin. (5) al
<LLNK 12007 188 10 202 5 76>art.
ART.
6
(1) Orice
persoana are dreptul sa solicite si sa obtina de la autoritatile si institutiile
publice, in conditiile prezentei legi, informatiile de interes
public.
(2)
Autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa asigure persoanelor, la
cererea acestora, informatiile de interes public solicitate in scris sau
verbal.
(3)
Solicitarea in scris a informatiilor de interes public cuprinde urmatoarele
elemente:
a) autoritatea
sau institutia publica la care se adreseaza cererea;
b) informatia
solicitata, astfel incat sa permita autoritatii sau institutiei publice
identificarea informatiei de interes public;
c) numele,
prenumele si semnatura solicitantului, precum si adresa la care se solicita
primirea raspunsului.
ART.
7
(1)
Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa raspunda in scris la
solicitarea informatiilor de interes public in termen de 10 zile sau, dupa caz,
in cel mult 30 de zile de la inregistrarea solicitarii, in functie de
dificultatea, complexitatea, volumul lucrarilor documentare si de urgenta
solicitarii. In cazul in care durata necesara pentru identificarea si difuzarea
informatiei solicitate depaseste 10 zile, raspunsul va fi comunicat
solicitantului in maximum 30 de zile, cu conditia instiintarii acestuia in scris
despre acest fapt in termen de 10 zile.
(2) Refuzul
comunicarii informatiilor solicitate se motiveaza si se comunica in termen de 5
zile de la primirea petitiilor.
(3)
Solicitarea si obtinerea informatiilor de interes public se pot realiza, daca
sunt intrunite conditiile tehnice necesare, si in format
electronic.
ART.
8
(1) Pentru
informatiile solicitate verbal functionarii din cadrul compartimentelor de
informare si relatii publice au obligatia sa precizeze conditiile si formele in
care are loc accesul la informatiile de interes public si pot furniza pe loc
informatiile solicitate.
(2) In cazul
in care informatiile solicitate nu sunt disponibile pe loc, persoana este
indrumata sa solicite in scris informatia de interes public, urmand ca cererea
sa ii fie rezolvata in termenele prevazute la art. 7.
(3)
Informatiile de interes public solicitate verbal se comunica in cadrul unui
program minim stabilit de conducerea autoritatii sau institutiei publice, care
va fi afisat la sediul acesteia si care se va desfasura in mod obligatoriu in
timpul functionarii institutiei, incluzand si o zi pe saptamana, dupa programul
de functionare.
(4)
Activitatile de registratura privind petitiile nu se pot include in acest
program si se desfasoara separat.
(5)
Informatiile de interes public solicitate verbal de catre mijloacele de
informare in masa vor fi comunicate, de regula, imediat sau in cel mult 24 de
ore.
ART.
9
(1) In cazul
in care solicitarea de informatii implica realizarea de copii de pe documentele
detinute de autoritatea sau institutia publica, costul serviciilor de copiere
este suportat de solicitant, in conditiile legii.
(2) Daca in
urma informatiilor primite petentul solicita informatii noi privind documentele
aflate in posesia autoritatii sau a institutiei publice, aceasta solicitare va
fi tratata ca o noua petitie, raspunsul fiind trimis in termenele prevazute la
art. 7 si 8.
ART.
10
Nu este supusa
prevederilor art. 7-9 activitatea autoritatilor si institutiilor publice de
raspunsuri la petitii si de audiente, desfasurata potrivit specificului
competentelor acestora, daca aceasta priveste alte aprobari, autorizari,
prestari de servicii si orice alte solicitari in afara informatiilor de interes
public.
ART.
11
(1) Persoanele
care efectueaza studii si cercetari in folos propriu sau in interes de serviciu
au acces la fondul documentaristic al autoritatii sau al institutiei publice pe
baza solicitarii personale, in conditiile legii.
(2) Copiile de pe documentele
detinute de autoritatea sau de institutia publica se realizeaza in conditiile
art. 9.
ART.
11^1
Orice
autoritate contractanta, astfel cum este definita prin lege, are obligatia sa
puna la dispozitia persoanei fizice sau juridice interesate, in conditiile
prevazute la art. 7, contractele de achizitii publice.
-----------
<LLNK 12006 380 10 202 11 94>Art. 11^1 a fost introdus de pct. 1 al articolului unic din
LEGEA nr. 380 din 5 octombrie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL
nr. 846 din 13 octombrie 2006.
ART.
12
(1) Se
excepteaza de la accesul liber al cetatenilor, prevazut la art. 1 si, respectiv,
la art. 11^1, urmatoarele informatii:
-----------
Partea
introductiva a alin. (1) al <LLNK
12006 380 10 202 12 94>art.
a)
informatiile din domeniul apararii nationale, sigurantei si ordinii publice,
daca fac parte din categoriile informatiilor clasificate, potrivit
legii;
b)
informatiile privind deliberarile autoritatilor, precum si cele care privesc
interesele economice si politice ale Romaniei, daca fac parte din categoria
informatiilor clasificate, potrivit legii;
c)
informatiile privind activitatile comerciale sau financiare, daca publicitatea
acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectuala ori industriala,
precum si principiului concurentei loiale, potrivit legii;
--------------
Lit. c) a
alin. (1) al <LLNK 12006 371 10 202 12 94>art.
d)
informatiile cu privire la datele personale, potrivit
legii;
e)
informatiile privind procedura in timpul anchetei penale sau disciplinare, daca
se pericliteaza rezultatul anchetei, se dezvaluie surse confidentiale ori se pun
in pericol viata, integritatea corporala, sanatatea unei persoane in urma
anchetei efectuate sau in curs de desfasurare;
f)
informatiile privind procedurile judiciare, daca publicitatea acestora aduce
atingere asigurarii unui proces echitabil ori interesului legitim al oricareia
dintre partile implicate in proces;
g)
informatiile a caror publicare prejudiciaza masurile de protectie a
tinerilor.
(2)
Raspunderea pentru aplicarea masurilor de protejare a informatiilor apartinand
categoriilor prevazute la alin. (1) revine persoanelor si autoritatilor publice
care detin astfel de informatii, precum si institutiilor publice abilitate prin
lege sa asigure securitatea informatiilor.
ART.
13
Informatiile
care favorizeaza sau ascund incalcarea legii de catre o autoritate sau o
institutie publica nu pot fi incluse in categoria informatiilor clasificate si
constituie informatii de interes public.
ART.
14
(1)
Informatiile cu privire la datele personale ale cetateanului pot deveni
informatii de interes public numai in masura in care afecteaza capacitatea de
exercitare a unei functii publice.
(2)
Informatiile publice de interes personal nu pot fi transferate intre
autoritatile publice decat in temeiul unei obligatii legale ori cu acordul
prealabil in scris al persoanei care are acces la acele informatii potrivit art.
2.
SECTIUNEA a
2-a
Dispozitii
speciale privind accesul mijloacelor de informare in masa la informatiile de
interes public
ART.
15
(1) Accesul
mijloacelor de informare in masa la informatiile de interes public este
garantat.
(2)
Activitatea de culegere si de difuzare a informatiilor de interes public,
desfasurata de mijloacele de informare in masa, constituie o concretizare a
dreptului cetatenilor de a avea acces la orice informatie de interes
public.
ART.
16
Pentru
asigurarea accesului mijloacelor de informare in masa la informatiile de interes
public autoritatile si institutiile publice au obligatia sa desemneze un
purtator de cuvant, de regula din cadrul compartimentelor de informare si
relatii publice.
ART.
17
(1)
Autoritatile publice au obligatia sa organizeze periodic, de regula o data pe
luna, conferinte de presa pentru aducerea la cunostinta a informatiilor de
interes public.
(2) In cadrul
conferintelor de presa autoritatile publice sunt obligate sa raspunda cu privire
la orice informatii de interes public.
ART.
18
(1)
Autoritatile publice au obligatia sa acorde fara discriminare acreditare
ziaristilor si reprezentantilor mijloacelor de informare in
masa.
(2)
Acreditarea se acorda la cerere, in termen de doua zile de la inregistrarea
acesteia.
(3)
Autoritatile publice pot refuza acordarea acreditarii sau pot retrage
acreditarea unui ziarist numai pentru fapte care impiedica desfasurarea normala
a activitatii autoritatii publice si care nu privesc opiniile exprimate in presa
de respectivul ziarist, in conditiile si in limitele
legii.
(4) Refuzul
acordarii acreditarii si retragerea acreditarii unui ziarist se comunica in
scris si nu afecteaza dreptul organismului de presa de a obtine acreditarea
pentru un alt ziarist.
ART.
19
(1)
Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa informeze in timp util
mijloacele de informare in masa asupra conferintelor de presa sau oricaror alte
actiuni publice organizate de acestea.
(2)
Autoritatile si institutiile publice nu pot interzice in nici un fel accesul
mijloacelor de informare in masa la actiunile publice organizate de
acestea.
(3)
Autoritatile publice care sunt obligate prin legea proprie de organizare si
functionare sa desfasoare activitati specifice in prezenta publicului sunt
obligate sa permita accesul presei la acele activitati, in difuzarea
materialelor obtinute de ziaristi urmand sa se tina seama doar de deontologia
profesionala.
ART.
20
Mijloacele de
informare in masa nu au obligatia sa publice informatiile furnizate de
autoritatile sau de institutiile publice.
CAP.
III
Sanctiuni
ART.
21
(1) Refuzul
explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autoritati ori institutii
publice pentru aplicarea prevederilor prezentei legi constituie abatere si
atrage raspunderea disciplinara a celui vinovat.
(2) Impotriva
refuzului prevazut la alin. (1) se poate depune reclamatie la conducatorul
autoritatii sau al institutiei publice respective in termen de 30 de zile de la
luarea la cunostinta de catre persoana lezata.
(3) Daca dupa
cercetarea administrativa reclamatia se dovedeste intemeiata, raspunsul se
transmite persoanei lezate in termen de 15 zile de la depunerea reclamatiei si
va contine atat informatiile de interes public solicitate initial, cat si
mentionarea sanctiunilor disciplinare luate impotriva celui
vinovat.
ART.
22
(1) In cazul in care o
persoana se considera vatamata in drepturile sale, prevazute in prezenta lege,
aceasta poate face plangere la sectia de contencios administrativ a tribunalului
in a carei raza teritoriala domiciliaza sau in a carei raza teritoriala se afla
sediul autoritatii ori al institutiei publice. Plingerea se face in termen de 30 de zile de la data expirarii
termenului prevazut la art. 7.
(2) Instanta
poate obliga autoritatea sau institutia publica sa furnizeze informatiile de
interes public solicitate si sa plateasca daune morale si/sau
patrimoniale.
(3) Hotararea
tribunalului este supusa recursului.
(4) Decizia
Curtii de apel este definitiva si irevocabila.
(5) Atat
plangerea, cat si apelul se judeca in instanta in procedura de urgenta si sunt
scutite de taxa de timbru.
CAP.
IV
Dispozitii
tranzitorii si finale
ART.
23
(1) Prezenta
lege va intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) In termen
de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, Guvernul va elabora, la initiativa Ministerului
Informatiilor Publice, normele metodologice de aplicare a
acesteia.
ART.
24
(1) In termen
de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi Ministerul
Informatiilor Publice, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si
Ministerul Finantelor Publice vor inainta Guvernului propuneri privind masurile
necesare pentru ca informatiile de interes public sa devina disponibile in mod
progresiv prin intermediul unor baze de date informatizate accesibile publicului
la nivel national.
(2) Masurile
prevazute la alin. (1) vor privi inclusiv dotarea autoritatilor si institutiilor
publice cu echipamentele de tehnica de calcul adecvate.
ART.
25
Pe data intrarii in vigoare
a prezentei legi se abroga orice prevederi contrare.
Aceasta lege a fost adoptata
de Senat in sedinta din 13 septembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
PAUL
PACURARU
Aceasta lege a fost adoptata
de Camera Deputatilor in sedinta din 18 septembrie 2001, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
------------------