Ajutorul de deces (art. 125- 130 din legea
263/2010)
Ajutorul de deces se acorda in cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, unei singure persoane care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care, poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.
Cuantumul ajutorului de deces se stabileste anual prin legea
bugetului asigurarilor
sociale de stat si nu poate fi mai mic decat valoarea
castigului salarial mediu
brut stabilit
anual prin Legea Bugetului Asigurarilor Sociale de Stat.
Asiguratul sau pensionarul beneficiaza de ajutor de deces in cazul decesului unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.
Se considera membru de familie, in sensul prezentei legi,
a) sotul
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial sau cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti
Ajutorul de deces cuvenit pentru un membru de familie reprezinta jumatate din cuantumul care se acorda in cazul decesului pensionarului/asiguratului.
Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare
in acest sens, inclusiv cu declaratie pe
propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces (in situatia sotului, copilului, parintelui, tutorelui, curatorului) sau cu declaratie pe
propria raspundere autentificata(
in situatia oricarei alte persoane).
Conform o.u.g. nr.103/2017 ajutorul de deces se
achita in termen de 3(trei) zile lucratoare de la solicitare cu conditia
existentei creditelor bugetare
Astfel, in scopul prevenirii si limitarii
imbolnavirii cu noul coronavirus(covid-19), va rugam ca la depunerea actelor pentru
plata ajutorului de deces sa atasati copia dupa un extras de cont
pe numele solicitantului in vederea efectuarii viramentului .
Preluarea actelor necesare pentru plata ajutorului
de deces se va efectua intre orele :
08,30
– 11,30 de
luni pana joi
08,30
– 10,30 vineri
Va multumim pentru intelegere !
Conducerea
Acte
necesare pentru acordarea ajutorului de deces in cazul decesului unui pensionar
sau al unui membru de familie
- cerere
pentru acordarea ajutorului de deces,potrivit modelului prevazut in anexa nr.11
-
cupon de pensie decedat
-
certificat de deces (copie
si original)
-
act de identitate al
solicitantului (copie si original )
-
EXTRAS DE CONT PE NUMELE
SOLICITANTULUI
-
dovada ca solicitantul a
suportat cheltuielile ocazionate de deces (Ex. factura fiscala,chitante
inclusiv declaratie pe propria raspundere –in situatia in care
solicitantul este sotul supravetuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul
sau declaratie pe propria raspundere autentificata la notar - in cazul altor persoane
-
acte de stare civila ale
solicitantului din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, dupa caz (copie
si original)
-
actul care atesta calitatea
de tutore, curator ,mandatar, dupa caz (copie si original)
-
adeverinta care sa certifice
ca, la data decesului ,membrul de familie cu varsta intre 18 si 26 de ani urma
o forma de invatamant organizata potrivit legii (original)